Value Stream Mapping – grundlaget for forbedringer

value stream mapping

Value Stream mapping eller værdistrømsanalyse er en metode til at kortlægge arbejdsprocesser så man kan skabe forbedringer. En enkel metode hvor alle er med.

Når man som oftest skal forbedre arbejdsprocesser hidkalder man nogle eksterne eksperter. Disse studere de pågældende processer grundigt og efter noget tid kommer de med forslag til forbedringer. De berørte medarbejdere er sjældent involveret og inddrages alene i det omgang de ændrede arbejdsprocesser berører deres fremtidige funktioner.

I lean er det væsentligt at medarbejderne involveres fra start, således at deres erfaringer kan medvirke til at sikre at processen kortlægges som den reelt foregår i praksis samt, at deres erfaringer kan indgå i arbejdet med at udvikle og implementerer forbedringer. Forudsætningen for dette er, at alle inddrages og deltager aktivt i kortlægningen samt at selve kortlægningsmetoden er enkel, umiddelbart forståelig og anvendelig.  Kortlægning er derfor ikke så meget et spørgsmål om en fancy teknik med avancerede simulations modeller som en teknik med vægten på inddragelse og processerne mellem mennesker.

 I dette kursus i Value Stream Mapping ærer du hvorledes du kan kortlægge processerne, beskrive dem ved data, finde forbedringsmuligheder samt opstille forslag til forbedringer. 

I kurset lærer du at kortlægge arbejdsprocesser ved svømmebanemetoden i 6 faser:

  1. Valg af arbejdsprocesser der skal kortlægges
  2. Afdække kundens forventninger
  3. Gennemførelse af selve kortlægningen
  4. Kvantitative analyse – sætte tal på processen
  5. Kvalitative analyse – Finde spild og indsatsområder
  6. Opstilling af forbedringsforslag

Uddannelsen er fuld af øvelser og test så du i praksis kan prøve dine færdigheder. Undervejs kan du kommunikere med medstuderende. Uddannelsen afsluttes med certifikat.

Når du har gennemført kurset vil du være i stand til at foretage og deltage i en kortlægning af arbejdsprocesser, analyserer disse og udarbejde forslag til forbedringer.

Modul 1: Kundens forventninger.

1
Grundbog om kundens forventninger.
90 min
Her lærer du om kortlægningens indledende faser.
2
Øvebog om kundens forventninger
60 min
Her kan du i praksis øve dig i kortlægningens indledende faser.
3
Test om kundens forventninger
5 spørgsmål
Her kan du teste din viden om kundens forventninger mv.

Modul 2: At kortlægge.

1
Grundbog om at kortlægge
120 min
Her lærer du hvordan du i praksis laver en kortlægning af en arbejdsproces.
2
Øvebog om kortlægning.
120 min.
Her kan du øve dine færdigheder i kortlægning af eksisterende arbejdsproces.
3
Test om kortlægning
5 spørgsmål
Her kan du teste din viden om kortlægning.

Modul 3: Kvantitative analyse.

1
Grundbog om kvantitativ analyse.
60 min
Her lærer du at sætte tal på din kortlægning.-
2
Øvebog om kvantitativ analyse.
90 min
Praktiske øvelser til opstilling af kvantitative data.
3
Test om kvantitativ analyse.
8 spørgsmål
Her kan du teste din viden om kvantitativ analyse.

Modul 4: Kvalitative analyse.

1
Grundbog i kvalitativ analyse.
30 min.
I denne grundbog lærer du at finde indsatsområder til forbedringer.
2
Øvebog til kvalitativ analyse.
90 min.
Praktiske øvelse med at finde spild.
3
Test om kvalitativ analyse.
5 spørgsmål
Her kan du teste din viden om kvalitativ analyse.

Modul 5: Forbedringerne.

1
Grundbog i at vise forbedringer.
30 min
Viser hvorledes du præsentere dine forslag til forbedringer.
2
Øvebog i at vise forbedringer.
90 min
Praktisk øvelse i at udarbejde forbedringsforslag.

Certificering.

1
Certificerings quiz
20 spørgsmål
Få certifikat på din viden.
Value Stream mapping - på dansk værdistrømsanalyse
You never walk alone! Du kan stille tekniske og faglige spørgsmål på support@leankurser.dk. Vi svare indenfor 24 timer.

Vær den første til at tilføje en anmeldelse.

Log venligst ind for at skrive en anmeldelse
Vælg sprog »