Har du et spørgsmål?
Message sent Tæt

Dialog som problemløser med 5 why

Kursus i 5 Gange Hvorfor (5 Why): Løsning af Problemer gennem Dialog 5 Gange Hvorfor er en dialogorienteret tilgang til problemidentifikation og -løsning. Denne metode bringer den virkelige årsag, også kendt som rodårsagen, til problemerne frem i lyset, hvilket er afgørende for at finde den rette løsning. Det kan forekomme banalt at sige, at man […]

26 students enrolled

Kursus i 5 Gange Hvorfor (5 Why): Løsning af Problemer gennem Dialog

5 Gange Hvorfor er en dialogorienteret tilgang til problemidentifikation og -løsning. Denne metode bringer den virkelige årsag, også kendt som rodårsagen, til problemerne frem i lyset, hvilket er afgørende for at finde den rette løsning.

Det kan forekomme banalt at sige, at man skal identificere det egentlige problem, før man kan finde den passende løsning. Ikke desto mindre er der talrige eksempler på, at mennesker springer ind i løsningsfasen uden at forstå det dybere problem. Resultatet er altid det samme: Problemet forbliver uløst.

Brug af 5 Gange Hvorfor

5 Gange Hvorfor er en simpel og elegant metode til at afdække de rigtige årsager til dine udfordringer, inklusive rodårsagen, også kendt som “the 5 Whys.” Denne tilgang kan anvendes både på produktionsgulvet for at analysere konkrete udfordringer og i direktionslokalerne for at tackle strategiske problemstillinger. En enkelt runde kan tage alt fra et minut til flere timer, afhængigt af kompleksiteten.

Læringsmetoder og Teknikker

Metoden bygger på en dialog mellem to parter: udspørgeren (coachen) og ejeren af problemet. Rollen er sådan, at udspørgeren udelukkende stiller spørgsmål i form af “hvorfor,” mens problemets ejer giver substansen. På samme måde som i coaching er det problemets ejer, der skal opdage rodårsagen, ikke coachen. Dette kan virke let, men det kræver, at man har lært teknikken.

Hvad lærer du på kurset?

Dette kursus giver dig en dybtgående introduktion til brugen af 5 Gange Hvorfor-metoden og identifikationen af rodårsagen. Du vil lære følgende:

1) Generelt om anvendelsen af spørgemetoden

Du vil få en overordnet forståelse af, hvordan spørgemetoden kan anvendes effektivt til at finde rodårsagen.

2) De enkelte faser i spørgemetoden

Vi vil gå i detaljer med hver fase af spørgemetoden og hvordan de relaterer sig til problemidentifikation og -løsning, inklusive afdækningen af rodårsagen.

3) Teknikken bag spørgemetoden

Du vil blive trænet i den nødvendige teknik til at lede dialogen og afdække de dybere årsager, herunder rodårsagen.

Det er en klar fordel, hvis du har mulighed for løbende at øve dig på metoden. Dette kræver, at du enten tager kurset sammen med en partner eller har en sparringspartner til rådighed.

Mange har spurgt, hvorfor det hedder 5 Gange Hvorfor og ikke for eksempel 9 Gange Hvorfor. Svaret er enkelt og meget japansk: I Japan anses tallet 5 for at bringe held med sig – så derfor! Finder du i øvrigt den rette udfordring efter det tredje “hvorfor,” er det også helt i orden.

Når du har gennemført kurset, vil du være i stand til at facilitere 5 Gange Hvorfor-processen effektivt og identificere rodårsagen i forskellige situationer. Kurset afsluttes med en certificeringstest, hvor du kan opnå et personligt certifikat som bevis på dine kompetencer.

You never walk alone! Du kan stille tekniske og faglige spørgsmål på support@leankurser.dk. Vi svare indenfor 24 timer.

Vær den første til at tilføje en anmeldelse.

Log venligst ind for at skrive en anmeldelse
Vælg sprog »